T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
MUŞ / MERKEZ - Muş Rekabet Kurumu Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

Neden Mesleki Eğitimi Tercih Etmeliyim?

                 

Mesleki ve Teknik Ortaöğretimin Diğer Ortaöğretim Kurumlarından Farkı Nedir?

 

Mesleki ve Teknik Ortaöğretim kurumlarına giden öğrenciler diğer ortaöğretim kurumlarına giden öğrenciler gibi tüm kültür derslerini okulda en iyi şekilde almanın yanı sıra meslek bilgisi derslerini de alarak kendilerini meslek hayatına en iyi şekilde hazırlarlar.

Mesleki bilgilerini geliştirebilmek için işyerinde eğitime giderek staj yapma imkânına sahip olurlar. İşletmelerde staj yapan öğrenciler mesleki bilgi ve becerilerini gerçek iş yaşamında geliştirirler ve böylece öğrencilerin mesleki deneyimi artarak kendilerine olan güvenleri gelişir. Staj yoluyla iş hayatını yakından tanıyan öğrenciler mezun olduktan iş bulmakta daha az zorlanmakta, staj yerlerini deneyim ve referans olarak gösterebilmektedir. Eğer öğrenciler mezun olduktan sonra kendi iş yerlerini açmak isterlerse de aldıkları mesleki eğitim ve staj deneyimi sayesinde iş yeri açmak için gereken donanıma sahip olabilmektedirler.

Mesleki ve teknik eğitim öğrencileri işletmelerde meslek eğitimi süresince (staj döneminde) asgari ücretin %30'undan az olmamak üzere ücret alırlar. Böylece öğrenciler daha okullarını bitmeden mesleki bilgi ve becerileri doğrultusunda kendi kazançlarını sağlamaya başlamış olurlar.

Mesleki ve teknik eğitim öğrencileri 10, 11 ve 12. sınıfta iş kazaları ve meslek hastalıklarına karşı sigortalanması zorunluluğu hale getirilmiştir. Böylece öğrencilerimizin erken yaşta sigorta kayıtları başlamakta ve bunun avantajını yaşamlarında yaşamaktalar.

Mesleki ve teknik eğitim öğrencileri mezun olurlarken "İş Yeri Açma Belgesi" ile mezun olurlar. Böylece öğrenciler isterlerse edinmiş oldukları mesleki bilgi ve becerilerini kendi iş yerlerini açarak uygulayabilir ve kolaylıkla iş yeri sahibi olabilirler.

Bütün mesleki ve teknik ortaöğretim mezunları "teknisyen unvanı" verilerek mezun olurlar. Meslek lisesi mezunu öğrencilerimizin KPSS sınavı sonuçlarına göre alım yapılırken diğer  liselerin yazabileceği kadroları yazabildikleri gibi teknisyen unvanı gerektiren diğer kadrolara da başvuru yapabilmektedirler.

Mesleki ve Teknik Ortaöğretim kurumlarına giden öğrenciler diğer ortaöğretim kurumlarına giden öğrenciler gibi yükseköğretim kurumlarına yerleşebilmek için Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavlarına (YGS ve LYS) katılma hakkına sahiptir. Bu sınavlara giren Mesleki ve Teknik Ortaöğretim kurumlarından mezun olan öğrenciler herhangi bir sınırlama olmaksızın sınav puanları doğrultusunda istedikleri bölümü seçebilmektedirler. Ayrıca kendi bölümlerinin devamı niteliğindeki meslek yüksekokulu programlarını tercih ettiklerinde puanlarına ek puan verilmektedir.

Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavına giren Mesleki ve Teknik Ortaöğretim kurumlarından mezun olan öğrenciler üniversitelerde mesleki teknik ortaöğretim kurumları mezunları için ayrılan kontenjanlara (M.T.O.K) üniversite tercihlerinde yer verme hakkına sahiptir. Diğer liselerden mezun öğrenciler bu kontenjanlara tercihleri arasında yer veremezler.

Bu maddelerde de belirtildiği gibi mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları öğrencilerine diğer liselerin sunduğu imkânlara ek imkanlar sunarak öğrencilerin ve velilerin ilgisini çekmektedir. Okulumuzda da bu doğrultuda hizmet vererek okulumuzu seçen öğrencileri geleceğe hazırlamak, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda seçtikleri alanda iyi birer meslek elemanı olarak yetişmelerini sağlamak ve üniversite eğitimine destek olmak adına çalışmalar yapılmaktadır...

       

Neden Mesleki Eğitim?

Meslekî ve teknik eğitim sosyal ve ekonomik sektörler ile iş birliği içinde ulusal ve uluslararası meslekî yeterliliğe, meslek ahlâkına ve meslekî değerlere sahip, yenilikçi, gi­rişimci, üretken, ekonomiye değer katan ehil iş gücü ye­tiştirmeyi amaçlamaktadır. Meslekî ve teknik eğitim ile bireylerin ilgi, yetenek ve mizaçları doğrultusunda uygun öğrenme fırsatlarının sunulduğu, iş ve meslek ahlakını merkeze alan yenilikçi, istihdama hazırlayan, iktisadi ve sosyal sektörlerin ihtiyaçlarına göre geliştirilen ve paydaş­larla iş birliği içinde sürekli yenilenen bir meslekî ve teknik eğitim sistemi oluşturulması amaçlanmaktadır.

 Eğitim, ulusal ekonomide gelirin artması yoluyla ekonomik büyümeyi, gelir dağılımının daha adaletli olmasını ve toplu­mun iktisadi gelişiminin hızlanmasını sağlamaktadır. Mes­lekî ve teknik eğitim, bireysel ve toplumsal açıdan ekono­miye doğrudan etki etmesi nedeniyle sosyal ve ekonomik yönden ülkenin gelişimini sağlayacak potansiyele sahiptir. Amoor (2011), meslekî ve teknik eğitimin temel amacının ülkenin ve bireyin istihdam açısından beklentilerini uyum­lu hale getirmek olduğunu belirtmiştir. Meslekî ve teknik eğitim öğrencileri iyi vatandaş olarak yetiştirmenin yanı sıra esnek bir yapı içinde ilgi ve yetenekleri doğrultusunda ortak bir genel kültür verilerek bir üst öğrenime ve iş haya­tına hazırlamayı hedeflemektedir.

Ülkelerin iktisadi ve sosyal kalkınmasında önemli rol oynayan meslekî ve teknik eğitimde, bireylere ilgi, yetenek ve mizaç­ları doğrultusunda mesleğin gerektirdiği bilgi, beceri, tutum, tavır ve meslek ahlakını kazandırmak son derece stratejiktir. Meslekî ve teknik eğitimde sektörün iş gücü ihtiyacına cevap verebilecek niteliğe sahip, gelişen teknolojiye uyum sağla­yabilen, paydaşların planlama ve karar alma süreçlerine et­kin katıldığı bir yapının kurulması amaçlanmaktadır.

2023 hedefleri ile uyumlu bir sistem oluşturulması için mes­lekî ve teknik eğitime yönelik var olan toplumsal algıyı değiş­tirmeyi hedefleyen, öğrencilerin meslekî ilgi ve yeteneklerini tespit eden ve çocuklar ile ailelerini bu doğrultuda yönlen­diren, akademik ders yoğunluğunun azaltıldığı, meslekî ders içeriklerinin güncellendiği, öğretmenlerin iş başında eğitim olanaklarının artırıldığı, ulusal ve uluslararası sektör ve kamu finansal kaynaklarının kullanımı yoluyla okulların alt yapı ve donanımının hızla değişen ve gelişen teknolojiyle uyumlu hale getirildiği, mezunlarına istihdamda öncelik sağlayan ve farklı ücret politikalarının uygulandığı, sektörün meslekî ve teknik eğitim süreçlerinde daha fazla yer aldığı, sektör lider­leri ile iş birliği imkânlarının artırıldığı, ulusal ve uluslararası düzeyde sektörel iş birliği protokolleri ve iyi uygulama mode­li olabilecek projelerin hayata geçirildiği, mezunlarının kendi alanlarında yükseköğretime geçişlerini sağlayacak bütünle­şik bir yapının kurulması planlanmaktadır.

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 08.06.2020 - Güncelleme: 10.06.2020 23:08 - Görüntülenme: 537
Kaynak: meb
  Beğen | 0  kişi beğendi